28 نوامبر 2022- جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که سطوح بالای قند خون با افزایش تعداد پوسیدگی ریشه در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 یا بدون آن، مرتبط است.

در طول این مطالعه، در مجموع 39 بزرگسال تحت معاینه دندانپزشکی و همچنین اندازه گیری گلوکز موجود در بزاق، قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله، قرار گرفتند.

بر اساس نتایج، شیوع پوسیدگی فعال در تاج دندان 10.2 درصد و در ریشه ی دندان 20.5 درصد بود.

نتایج همچنین نشان داد که درصد هموگلوبین گلیکوزیله و سطح قند خون ناشتا در افراد مبتلا به پوسیدگی ریشه در مقایسه با افراد فاقد پوسیدگی ریشه، بالاتر بود.

این مطالعه نشان داد که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 همبستگی ضعیفی بین گلوکز بزاق و تعداد پوسیدگی‌های فعال تاج دندان وجود دارد.

اما ارتباط معنی داری بین گلوکز بزاق و گلوکز خون مشاهده شد. ارتباطی بین هموگلوبین گلیکوزیلهو قند خون ناشتا با افزایش تعداد ضایعات پوسیدگی ریشه، حتی پس از تنظیم نتایج برای جریان بزاق و سن افراد، وجود داشت.

متاآنالیز قبلی نیز نشان داده بود که شانس ابتلا به پوسیدگی تاج و پوسیدگی ریشه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نسبت به افرادی که از نظر سیستمیک سالم هستند، بیشتر است که می تواند تحت تأثیر هایپرگلایسمی باشد. مطالعات تکمیلی برای حمایت از این ارتباط مورد نیاز است.

منبع:

https://diabetestimes.co.uk/hyperglycaemia-associated-with-root-caries-study-reveals/